Върни се   Digital TV Forums - БЪЛГАРСКИЯТ ФОРУМ ЗА ЦИФРОВА ТЕЛЕВИЗИЯ > ДИСКУСИИ - Всичко за сателитната и наземната телевизия > IPTV (Internet Protocol Television)

IPTV (Internet Protocol Television) Интернет телевизията

Отговори
 
Контрол над темата Търси в тази тема Начин на разглеждане
  #1  
Стар 20-01-2009
Аватара на netman
netman netman не е на линия
Жичкаджия
 

Дата на присъединяване: Dec 2007
Местоположение: Бургаско
Мнения: 1,904
Благодари: 440
Получил благодарност:
292 пъти в 148 поста
Сваляния: 114
Ъплоуди: 1
По подразбиране IPTV и почвата му у нас

Цитирай:
Първоначално написано от http://www.capital.bg/show.php?storyid=615851

Телевизия на интернет хоризонта
Големите интернет доставчици планират да навлязат на телевизонния пазар през тази година

Автор: Антония Тилева

Да излъчваш телевизия онлайн изисква доста голяма за мащабите на българските интернет доставчици инвестиция. Въпреки това изглежда, че всички по-големи играчи на пазара в София са вложили значителни суми от порядъка на стотици хиляди левове (според големината на мрежата), за да предложат на абонатите си онлайн видео в реално време. От какво е продиктуван този интерес?

Какво е IPTV?

IP телевизията, или IPTV (от Internet Protocol Television), е разпространение на видео в цифров вид в онлайн среда, тоест през мрежата на интернет доставчик. Качеството е подобно на това на всяка друга дигитална телевизия (била тя сателитна или "кабелна"), но за да достига сигнала до телевизора, е необходимо междинно устройство (цифров декодер). В повечето случаи то се предоставя безплатно от интернет доставчика с договора за включване. Без подобно устройство IP телевизията може да се гледа само на компютър.

За интернет доставчиците предлагането на IPTV e перспективна пазарна ниша, защото те могат да предложат по-добра навигация в морето от различни канали, по-лесна за ползване програма на отделните телевизии, както и голяма гама платени програми с някакво специфично съдържание. Донякъде е и по-удобно един доставчик да ни дава интернет, телевизия и евентуално телефония. Тази формула вече е открита от големите кабелни оператори. Също така много доставчици (ще) предлагат заедно с IPTV и услугата Video on Demand (VoD - видео по поръчка). VoD технологията позволява на потребителите да си купуват филми, предавания и дори музика от предварително съставен от доставчика каталог.

LAN операторите, каквито са голяма част от интернет доставчиците в България, имат и друга сериозна причина да навлязат на "телевизионния пазар". С времето технологиите за безжичен достъп до глобалната мрежа ще стават все по-конкурентоспособни и те ще трябва да предлагат по-комплексна услуга. Ако в момента LAN доставчиците дават по-изгодни условия като скорост и абонаментни такси от например WiMAX операторите, то в недалечно бъдеще технологиите ще достигнат до степен на развитие, при която мобилният интернет ще отговаря на очакванията на масовите потребителските за качество и цена. Логично е човек да предпочита да има интернет навсякъде, а не само около края на домашния кабел. Особено като се има предвид, че преносимите компютри са все повече и повече и че през тази година трябва да се появят първите лаптопи, които имат вграден WiMax, който позволява високоскоростен безжичен пренос на данни на големи разстояния.

Ето защо предлагането на IPTV ще нараства и услугата ще става все по-разпространена. Според прогнозите на водещата анализаторска компания Gartner около 400 млн. потребители по целия свят ще имат достъп до онлайн телевизия към края на 2010 г. Това е двойно повече от 200 млн. домакинства с IPTV през 2005 г. и тези хора са немалък процент от всички, гледащи телевизия в държавите с високо проникване на високоскоростния интернет.



Вече и в България

В момента на българския пазар има няколко компании, предлагащи IPTV, но в следващите месеци те ще станат доста повече. Една от фирмите, които са активни в тази сфера, е "Вестител.БГ" - дъщерно дружество на "Овергаз", което, освен че предлага IPTV на собствените си крайни потребители, позволява и на други телекомуникационни компании да ползват фирмената IPTV инфраструктура срещу съответния наем. Козът на фирмата е, че прокарва структурно окабеляване заедно с поставянето на газопреносна мрежа. Според изпълнителния директор на "Вестител" Александър Въгларов през 2008 г. пет оператора са сключили договор за наем с компанията. Засега само два от тях са публично обявени - Speedy Net и "Спектър нет". Собствените крайни абонати на "Вестител" за 2008 г. са 1000, като прогнозата на компанията е през 2009 г. те да нараснат до 8000. Цената е около 20 лв./месец, а предлаганите канали - 62. Услугата включва видео по поръчка, а устройствата за пренос на сигнала до телевизора са безплатни.

Много подобни ще са условията и цените на всички компании, планиращи скорошно пускане на IPTV. Повечето целят да предлагат подобен брой канали при конкурентна цена от около 20 лв. Офертата най-често включва и VoD услуга, както и възможност за допълнителни програми със специфично съдържание. Обикновено компаниите планират да предлагат два пакета, вторият от които е по-скъп и включва платени програми като HBO и Cinemax.

IPTV.bg

Цифрова телевизия може да гледате и чрез сайтове като iptv.bg. При него моделът е малко по-различен. IP телевизията се подържа от компанията Unix Solutions, създала сайта, която има договори с множество телевизии. До потребителите картината достига чрез мрежите на техните интернет доставчици.

Някои от каналите са платени, като цените са от 0.20 до 4 лв. на месец за най-скъпите програми. Над половината предлагани канали обаче са безплатни. За да ги гледате, се изисква само регистрация. Общо предлаганите програми в момента са около 50. "Капитал" установи, че плащането става лесно, по електронен път. Веднага след това имате възможност да гледате избрания платен канал. Възможно е и плащане на ръка на касата на интернет доставчика ви.

IPTV.bg предлага и избор от радиопрограми, някои от които също платени. Цените са от порядъка на 1-2 лв. на месец.

Услугата е активна само за потребители, чиито интернет доставчици имат договор с Unix Solutions. Такива са почти всички големи LAN оператори в столицата, както и в страната. Списък може да намерите на адрес http://iptv.bg/isps.

Друг онлайн проект за интернет телевизия е сайтът neterra.tv, собственост на технологичната компания Neterra. Част от телевизионните програми, които се предават в реално време, са безплатни. Останалите телевизионни канали са на живо или записи от предаванията им са достъпни срещу месечна абонаментна такса от 2.40 лв.
Отговори с цитат
  #2  
Стар 24-01-2009
kiril kiril не е на линия
форумно сукалче
 

Дата на присъединяване: Jan 2009
Мнения: 1
Благодари: 0
Получил благодарност:
0 пъти в 0 поста
Сваляния: 0
Ъплоуди: 0
По подразбиране няма почва

мда, хубава статия.
Отговори с цитат
  #3  
Стар 26-12-2009
Аватара на netman
netman netman не е на линия
Жичкаджия
 

Дата на присъединяване: Dec 2007
Местоположение: Бургаско
Мнения: 1,904
Благодари: 440
Получил благодарност:
292 пъти в 148 поста
Сваляния: 114
Ъплоуди: 1
По подразбиране

Цитирай:
IPTV – вкусното ястие на потребителската маса
Категория: Телекомуникации , Услуги
Александър Главчев
понеделник, 14 Септември 2009 11:20ч

Противно на широко разпространеното мнение терминът IPTV не означава интернет телевизия. Въпреки сходните имена (IP е съкратено от Internet Protocol) IPTV услугите се разпространяват по IP-базирани мрежи, а не по интернет, както популярните стриймове, до които човек има достъп чрез сайтове като predavatel.com, bgtelevizor.net и много други. С това обаче разликите не приключват. Докато интернет стриймовете представляват просто обикновена телевизия, „прехвърлена” за безплатно онлайн гледане в Мрежата, то IPTV услугите най-често се поддържат от телекомуникационни компании и са в известен смисъл алтернатива на дигиталните и сателитни излъчвания. „В известен смисъл”, защото IP телевизията отива много по-напред, предлагайки на зрителя интерактивност под формата на възможност да определя сам какво и кога да гледа.

От италианската консултантска компания e-Media наскоро излязоха с доклад, според който само за последните 12 месеца, до март 2009-а, броят на IPTV абонатите е нараснал с 49%, което прави тази платформа най-бързо развиващата се сред всички, които предлагат платено телевизионно съдържание. Общият брой абонати на платената телевизия в Европа са 62 млн., които съставят 36% от домакинствата. За същия период потребителите на цифрова телевизия са нараснали с едва 20 на сто.

Съставки на рецептите


Телевизионното излъчване онлайн е максимално отворена платформа, оптимизирана така, че да е минимално зависима от инфраструктура, софтуер и т.н. Нито операторът, който доставя свързаност (единственото необходимо условие за достъп), нито зрителят са принудени да закупуват каквото и да било допълнително оборудване. Така имате достъп до любимите си канали на практика отвсякъде. Гонените на всяка цена висока достъпност и мобилност обаче предопределят и основната й слабост – качеството.

При IPTV моделът е коренно различен. При него говорим за затворена и строго контролирана система, където доставката на услугата се осъществява благодарение на специализиран оператор. Всичко това обаче предполага добра свързаност, в много случаи дори изисква подмяна на инфраструктурата. Някои анализатори в известен смисъл определят „глада” на IP телевизията за качествена връзка като недостатък, тъй като необходимите инвестиции за въвеждане на тази услуга не са никак малки. Друго перо в сметките е цената на самото телевизионно съдържание (правата за излъчване), което също е по-скъпо спрямо стандартното. Вероятно затова засега директната конкуренция между двете не е възможна.

Световната кухня

Въпреки трудностите тук по всичко личи, че IPTV бизнесът в световен мащаб върви нагоре. Още през 2006-а анализаторите от Gartner предрекоха, че за 5 години (от 2005-a до 2010-a) за региона на Западна Европа броят абонати на такива платени услуги ще нарасне с почти 60 на сто.

В края на миналия месец британската изследователска компания Ovum публикува доклад, според който през следващите поне 5 години се очаква солиден ръст в сферата на IPTV, след което ще има известно забавяне, тъй като навлизането на широколентовата свързаност ще достигне ниво на насищане. Това обаче съвсем няма да е краят, тъй като се предвиждат и възможности за допълнителен растеж на някои пазари. Операторите ще започнат да предлагат алтернативни платформи за доставка услугите си, като сред основните катализатори за растеж се споменава т.нар. FTTx (Fiber to the x). Това е събирателно название, касаещо структурата на широколентовата мрежа и най-вече т.нар. „последна миля” преди абоната, където сигналът обикновено преминава от оптичен на меден носител. Има различни варианти на кабелните мрежи, в зависимост от това къде точно става преходът между оптиката и стандартния UTP/FTP кабел. Например FTTN (Fiber to the neighborhood), FTTB (Fiber to the building), FTTH (Fiber to the home). Специалисти смятат, че тенденцията за в бъдеще е постепенно медните кабели да отпаднат напълно, а връзката с клиента да бъде по метода FTTH. Според Ovum проникването на IP телевизия с увеличаването на FTTx мрежите ще е много по-голямо спрямо xDSL решенията, що се отнася до надеждността, достъпността и качеството. С навлизането на следващото поколение широколентови връзки и „пакетирането” на висококачествена телевизия, бърз интернет и евтини гласови услуги (VoIP) IPTV ще стане интересна за по-голям брой абонати.

През 2014 г. от Ovum очакват три пъти повече IPTV абонати спрямо 2008-а. Разбира се, регионално нещата ще се разминават, тъй като в страни като Япония и Китай операторите вече са изградили FTTx мрежи с цел осигуряване на широколентов интернет и там навлизането на телевизията ще бъде по-бавно. В САЩ обаче, където компании като AT&T и Verizon тепърва изграждат такава инфраструктура с идеята да я използват за IPTV, навлизането се очаква да е по-бързо. Все пак това не означава, че до 5 години всички доставки на IP телевизия от страна на операторите ще се извършват посредством широколентови мрежи. Предвиждат се и хибридни решения. Според доклада на Ovum това важи за страни като Франция, Италия, Испания и Великобритания, където нормалните телевизионни канали ще са дигитални, а т.нар. видео при поискване ще достига до абоната чрез IP. Друга стратегия, която набира популярност сред доставчиците, са мултиплатформените решения, където операторът ще подбира най-удачната за региона технология, като IPTV, сателитна или цифрова телевизия, а защо не и комбинация от трите.

Вкусът на яденето

Пътят към успешното внедряване на VoD (видео по поръчка) е на практика праволинеен. Въпреки това съществуват определени технически и бизнес предизвикателства, които са свързани с доставката на качествена и желана услуга за крайния клиент. Закупуването на съдържание например е критично важен елемент, който определя и партньорските взаимоотношения между телекомите и фирмите доставчици на телевизия. Все пак съдържането несъмнено е именно тази част от рецептата, която в най-голяма степен определя „вкуса на яденето”, а оттам разрастването на бизнеса и формирането на лоялна клиентска база.

Тук няма как да не бъде споменато и качеството. Това е друго голямо техническо предизвикателство. За потребителя, който досега е гледал кабелна или сателитна телевизия, преходът към ITPV трябва да е напълно прозрачен и интуитивен. Доставчиците са длъжни да подсигурят на клиентите си очакваното качество, като то бъде поне на нивото и за предпочитане по-добро от онова, което те са използвали до момента. Не бива да се подминава рискът, че видеотрафикът би могъл да бъде доста непредсказуем и всякакви проблеми със скалируемостта и претоварването на мрежите могат да доведат до подкопаване качеството на услугата.

Според специалисти в типичното европейско домакинство има три или повече телевизора. В България наличието на повече от един също не е рядкост. С все по-широкото навлизане на дисплеи с висока резолюция може да се каже, че е само въпрос на време стандартните телевизори да бъдат заменени с модерни HDTV екрани. Този факт също трябва да се вземе предвид, тъй като зависи пряко върху натоварването на мрежата.

Представете си типична картинка, където всеки член от семейството гледа видео по поръчка - децата Cartoon Network, бащата - Discovery Channel, а майката – пропуснати епизоди на любимия си сериал. Тъй като на всеки отделен телевизор се гледат различни неща, то мрежата трябва да е така построена, че безпрепятствено да доставя на абоната необходимия трансфер. Трябва да се внимава особено много, когато потребителят желае HD телевизия. За доставка на 1080p резолюция се генерира 18-20 Mb (мегабита) трансфер за всеки канал. Умножете това по съответния брой телевизори и получавате трансфера за едно домакинство.

Готвачите зад плота

Вероятно изброените трудности, в комплект с най-тежкото предизвикателство – цената, предопределят моментната ситуация на IPTV пазара у нас. Засега такава услуга предлагат малко телекоми. В процес на разработка са сериозни проекти и на някои LAN оператори, които обаче се забавят заради кризата. Разбира се, пазарните предимства на IP телевизията не бива да се пренебрегват. Тя е интерактивна и предлага много допълнителни функции, които стандартната ефирна и кабелна (дори и цифрова) не могат.

„Това е бъдещето. Един ден всичко ще е IP базирано”, споделя Антуан Ангелов, изпълнителен директор на фирма Lancom, регионален партньор на компанията за мрежово и комуникационно оборудване ZyXel. Според него телекомите в близко бъдеще задължително ще трябва да се базират на IP - първо в базовите станции, а постепенно и в останалата част от мрежите си. Това обаче ще става постепенно. IP телевизията много трудно би могла да се конкурира с традиционната цифрова коаксиална мрежа. Положението се утежнява допълнително, тъй като в България има избран доставчик за DVB-T (Digital Video Broadcasting-Terrestrial) - ефирна цифрова телевизия, която задължително ще пуска безплатни пакети. Според Ангелов, отчитайки и намалените приходи на телекомите, свързано с кризата, определено ще има забавяне с навлизането на IP телевизията. Той смята още, че доставчиците на IP телевизия у нас споделят визията, че пакетите представляват по-голям интерес, отколкото съставящите ги услуги поотделно. За да увеличат приходите си от единица абонат, доставчиците, които искат да оцелеят, ще трябва да предложат и телевизия, и телефония. По думите му такива са повечето LAN оператори. Те трудно биха се обърнали назад към традиционната коаксиална телевизия и единственият им шанс остава IPTV.

По думите на Страхил Иванов от Спиди Нет, концепцията „много услуги от един оператор” действително дава добри резултати. Според него това е така поради две основни причини. На първо място, разбира се, стои цената - когато клиентът ползва повече услуги от един оператор, получава по-ниска цена. Също така се спестява и време, тъй като потребителят не поддържа отношения с няколко различни фирми, а кореспондира (респективно плаща) само с една. Това е облекчение по отношение обслужването, поддръжката и т.н. „В момента Спиди нет може да предложи на един дом едновременно телевизия, интернет, стационарен телефон, СОТ и видеонаблюдение. Всяка допълнителна услуга в пакет оптимизира цената”, пояснява Иванов. Според него за България, която е по-напред спрямо съседите си по отношение на телекомуникациите, се счита, че е само въпрос на време IP телевизията да заеме значителен пазарен дял. „Това е много модерна платформа с голяма интерактивност, която дефинира гледането на телевизия като един много по-активен за зрителя процес. Качеството на образа и звука е изключително.”

Анализирайки IP телевизията, от БТК определят технологията като все още сравнително нова, а мрежите на повечето оператори като неподготвени. Все пак от компанията също очакват в близко бъдеще ситуацията да се промени, особено с все по-масовото навлизане на IP услуги от един оператор.

От БТК не крият, че биха имали желание да стартират подобна иновативна услуга, но и допълват, че според тях този пазар все още се намира в доста начален стадий, съществуват проблеми, които трябва да се решат и определят наличните на пазара предложения като екзотика. След като телекомът преди повече от 2 години стартира услугата БТК Web TV, която подобно на стартиралия в началото на годината 4fun.bg е само за абонати на БТК ADSL, е почти логично “следващото ниво” на услугата да бъде именно IP телевизия. От компанията обаче поясняват, че някои от фирмите, предлагащи IPTV у нас, не са подготвени за такава услуга и допълват, че засега се стремят да намерят най-доброто решение, с което да стъпят на този пазар. Разбира се, за никого не е тайна, че ADSL връзката, която предлага най-големият телеком у нас, би могла да се окаже прекалено „тясна” за подобна „взискателна” услуга. От друга страна обаче от Вестител споделят, че разполагат с платформа, която може да се дистрибутира и чрез DSL, тоест този начин на връзка в никакъв случай не би трябвало да звучи като присъда. Имайки предвид тоталната хегемония от страна на компанията в телефонните връзки, особено в малките населени места, за разлика от големите градове и най-вече столицата, може да се окаже, че именно там БТК ще разполага с „тактическо предимство”.
.
Отговори с цитат
  #4  
Стар 26-12-2009
Аватара на netman
netman netman не е на линия
Жичкаджия
 

Дата на присъединяване: Dec 2007
Местоположение: Бургаско
Мнения: 1,904
Благодари: 440
Получил благодарност:
292 пъти в 148 поста
Сваляния: 114
Ъплоуди: 1
По подразбиране

Цитирай:
Макар и бавно, IPTV платформата настъпва у нас

Networkworld България - брой 6, 2008 г. / Услуги
Стефан Станчев

В края на 2007 г. кабелните оператори, предоставящи радио и ТВ програми у нас, са били 564, като те са управлявали 2728 мрежи, показват регистрите на КРС. Продължава преструктурирането на този сегмент от пазара в посока окрупняване, пише още в доклада на регулатора. В София град например има 105 мрежи, докато в Пловдиска област те са 263. Най-малко кабелни мрежи има в Кърджали, Габрово и Търговище (съответно 26, 32 и 35), което обаче не дава представа за обхвата им и за броя покривани домакинства. Прави впечатление обаче, че във всички градове има изградени кабелни инфраструктури за пренос на радио и ТВ, а вече и 2 32% от селата.
Според експертната оценка на КРС, общият брой на кабелните абонати у нас в края на 2007 г. е 1,22 млн., или с 3% повече от 2006 г. Проникването на кабелната ТВ сред домакинствата е достигнало 42%, с 1 процентен пункт повече в сравнение с 2006 г. В същото време жителите на големите градове осигуряват основната част от приходите на кабелните оператори. 63% от постъпленията на доставчиците идват от жители на градове с над 100 000 население, а още 11% се генерират от домакинствата в селища с население 60 до 100 хил. Пак по експертна оценка на регулатора, обемът на приходите от кабелните мрежи възлиза на 170 млн. лв., което е с 10 повече от постигнатото през 2006 г. Основната приходоносна услуга продължава да е телевизията (над 85 на сто от постъпленията, или с 4% повече от 2006 г.), кодираните програми носят пак около 1%, а 11,4% се генерират от „двойни“ пакети (ТВ и интернет достъп), което е с 3 на сто повече в сравнение с 2006 г. Предоставянето на 3Play услуги е донесло на операторите около 0,9% от приходите, докато цифровите ТВ програми са осигурили 1,9 на сто от постъпленията през годината.
Към предоставяне на двойни пакетни услуги се ориентират оператори, развиващи дейност в големите градове като София, Варна, Бургас, Пловдив, Русе и Стара Загора, но този тип услуга намира все по-широко разпространение и в по-малките градове и села, твърдят от КРС. По техни данни, средномесечният абонамент за Double Play пакета е 35 лв. Същевременно българите, използващи пакетите 2Play и 3Play, представляват съответно 5,2% и 1,5% от всички кабелни абонати. Делът на домакинствата, ползващи цифровия вариант за приемане на ТВ сигнала, е достигнал 5,3 на сто от цялата абонатна база.
През 2007 г. сериозно се заговори за навлизането на IPTV платформата у нас, а през тази година тя направи големите си стъпка. Един от факторите за нейното развитие е Интернет пазарът, който обуславя алтернативен метод за достъп до крайния потребител, а другият компонент е телевизионният пазар. Според специалистите в Българя Интернет и телевизионният пазар са със сравнително малък приход от абонати за всяка една от услугите и това е една от пречките за бурното разрастване на тази платформа. Те смятат още, че за да бъде финансово обоснована IPTV платформата, тя трябва да се предлага в пакет поне с Интернет достъп, като е желателно да се осигурят в един пакет и повече услуги, така че да носи реална печалба на тези, които оперират с нея.

Развитието на IPTV по света

Според доклад на анализаторската агенция Point Topic през юли т.г. абонатите на IPTV са се увеличили с 53,14 процента и вече наброяват 15,41 милиона към 31 март т.г. Европа е пазарен лидер с над 8,4 милиона абонати, а Азиатско-Тихоокеанският регион е втори с близо 2,62 милиона потребители. Статистиката показва още, че абонатите на широколентови услуги по света достигат над 370 милиона, като DSL остава най-често използваната технология за достъп с дял от 65 процента от общия брой на ШЛ абонати по света. Потребителите на оптични връзки са нараснали с 33 процента спрямо началото на 2007, като над 10 милиона души са свързани посредством оптично трасе. Нарастването на броя на оптичните връзки според анализаторите, е свързано с увеличаващата се популярност на приложения, гладни за широк честотен канал, като IPTV. Най-често използваната технология за предоставяне на IPTV в момента е ADSL2plus, с близо 12,05 милиона потребители.
В анализ, публикуван от IDC преди два месеца, се показва, че въпреки относително ограниченият растеж на IPTV потреблението през предишните години, общите абонати на тази платформа в Централна и Източна Европа са се увеличили с повече от 100% за 2008 г., като за предишната година са били общо 290 000.
IPTV платформата не е нова за региона и операторите са стартирали тази услуги в някои страни още през 2003 г. В настоящия момент тези компании увеличават капацитетите, разширяват покритието си и предлагат атрактивни цени за пакетите услуги, включващи пренос на глас и Интернет достъп, а популярността на IPTV системата, включена в тях, се увеличава.
Така 2008 г. е станала повратна точка за телеком индустрията в пазари като Чехия и Хърватска. Всяка от тези държави е преминала имагинерната граница от 100 хил. абонати. Други пазари се движат по-бавно, поставени пред силната конкуренция на съществуващите доставчици на телевизионно съдържание, допълниха още от анализаторската агенция.
В края на август анализаторската агенция Companies and Markets публикува информация, че през 2009 г. броят на абонатите на IPTV услуги в света ще достигне 53 милиона души, при това Азиатско-Тихоокеанския регион ще бъде лидер по съвкупност на показатели, в това число обслужваеми абонати, обем приходи и мащаб на разгърнатата инфраструктура.
Общият световен приход от IPTV услуги през 2009 г. ще бъде 38 милиарда долара, като пазарите в Северна, Южна и Централна Америка и Западна Европа ще бъдат най-големите от гледна точка на приходи от един потребител.
Китай, както се очаква, ще стане „IPTV дракон” поради продължаващата урбанизация, икономическият ръст и разширяването на средната класа. В САЩ разпространението на IPTV се очаква да бъде сравнително бавно, което е свързано с насищането на пазара на платена телевизия, фиксираните цени на услугите, високата конкуренция между действащите кабелни оператори и спътниковите излъчвания.
Според същото проучване осведомеността на потребителите по отношение на IPTV платформата за момента е доста ниска, като по-младите хора са запознати повече с нея за сметка на по-възрастната част от населението. По думите на Companies and Markets основната причина, възпрепятстваща разпространението на IPTV, е високата стойност на обслужване.

IPTV у нас

Данни на КРС представени в годишния доклад на регулатора за 2007 г. и публикувани в началото на декември 2008 г. показват, че пакетните услуги на българските потребители, включващи достъп до Интернет, фиксирана телефония и телевизия се предоставят от 3 компании. „Над 60% от абонатните постове на алтернативните предприятия, предлагащи „пакетни услуги“, ползват двойна или тройна услуга, като най-висок е делът на (72 на сто) на клиентите на т.нар. Triple Play“, обясняват от КРС.
В същото време от регулатора уточняват, че относителният дял на приходите от абонамент за фиксирана телефонна услуга, предоставяна съвместно с други електронни съобщителни услуги под формата на пакетно предложение, представлява едва 0,1% от общия пазар на фиксирана телефония. От КРС прогнозират, че пакети от различни услуги ще се предлагат все повече от алтернативните оператори, каквато е и тенденцията в страните от ЕС.
IPTV и други видеоуслуги са част и от новите оферти на операторите, които разполагат с лицензи за пренос на данни, които според КРС са общо 583. Обемът на този пазар през 2007 г. е приблизително 210,8 млн. лв., или с 46% повече от 2006 г. Сред тях най-голям е делът на некомутируемият достъп до Интернет (71%), а приходите от изграждане на виртуални мрежи са нараснали над 4 пъти. При останалите услуги се наблюдава спад, отчитат от КРС, като при VoIP намалението е с 68%, преносът на други данни – със 70%, преносът на данни за интернет – с 47%. Вложените инвестиции за изграждане, поддържане и използване на мрежите за пренос на данни през 2007 г. са били 93,984 млн. лв., или нарастване със 133% спрямо 2006 г. В края на 2007 г. 29 от телекомите са декларирали пред КРС, че предоставят пренос на глас през IP, a 19 – че предлагат IP телевизия. През 2008 г. 22 предприятия са планирали да стартират VoIP услуги, а 27 са имали намерения да пуснат IPTV.
Ако се събере IPTV като платформа и FTTH като преносна среда и може да се каже че и двата компонента са сравнително скъпи за реализация. „Нужен е достатъчно добър мотиватор за развитието на тази услуга у нас, анализира Александър Въгларов. - И в Хърватска и във Франция, където в момента може би е най-големия IPTV пазар в Европа, основен двигател на този тип услуги са всъщност големите традиционни телеком оператори, които предлагат платформата през пакетната си мрежа”.


Александър Въгларов

В началото на юли т.г. Вестител официално обяви старта на услуга IPTV Хостинг. Тази платформа представлява партньорски модел за разпространение на цифрова интерактивна телевизия по оптична мрежа до телевизионен приемник. Тогава Spectrum Net се яви първият партньор на Вестител, като оттогава предлага на своите потребители в София интерактивна телевизия. От Вестител в началото на юли обявиха, че крайните потребители на цифровата интерактивна телевизия ще имат възможност да избират между разнообразни пакети от ТВ програми, библиотека от филми и музика – Video on Demand” (видео по поръчка) и телевизионен профил за всеки член от семейството. Като следваща стъпка потребителите ще могат да ползват услугите Personal Video Recorder (записване по заявка на потребителя на желано предаване и гледане в удобно време), Time-shifted TV (Pause TV – изместване във времето на част от предаване по заявка на потребителя), HDTV. Според Александър Въгларов, цифровата платформа ще позволи да се правят и проучвания за рейтинг на предавания и телевизионни програми.
По време на събитието тогава Въгларов заяви: “Преди официалния старт на услугата проведохме качествени изследвания с фокус групи, за да проверим нагласите на потребителите към интерактивната телевизия и интереса за ползване на допълнителни услуги. Резултатите са изключително добри, което потвърди нашите очаквания и амбицията ни да се захванем с разработването на тази услуга”.
Изпълнителният директор на Вестител БГ тогава разкри и предпоставките за развитие на IPTV платформата у нас. Някои от тях са широколентова пакетна мрежа, висока надеждност, достатъчен капацитет, multicast функционалност, механизми за Е2Е QoS, пазарна разпознаваемост, телевизионно съдържание, финансиране за инфраструктурата, софтуер, оборудване, както и знания и опит в този вид бизнес. “Такъв вид знания и опит в България липсва”, каза Въгларов. Той даде пример, че за 2000 абоната на услугата IPTV са нужни 1,2 милиона евро. 70 на сто от телевизионното предлагане в България е свързано с дейността на кабелните оператори, които са силно консолидирани. У нас широколентовите мрежи са разпокъсани, мултикаст платформата е екзотична, а LAN операторите нямат опит в изграждането и предлагането на IPTV услуги. За да функционира тази технология в България, е нужна критична маса от абонати, които да са над 10 000 души, ниски разноски за предоставяне на услугата, централизирано договаряне на авторски права и споделяне на разходи за поддръжка и развитие. Според изпълнителния диерктор на Вестител хостинг моделът ще бъде добра платформа за разпространение на IPTV.
За да постигне по-добри цени, компанията преговаря директно както с доставчиците на крайни устройства, така и с притежателите на права за съдържание. Самата платформа позволява много голямо разнообразие на мултимедийни услуги благодарение на използваната технология за разпространение по широколентова оптична мрежа. Реализираната по този начин двупосочна връзка дава възможност потребителят не само да получава телевизионни програми, но и активно да участва в избора на това “кога” и “какво” да гледа чрез навигирането и достъпа до редица допълнителни функции.
По думите на изпълнителния директор на Вестител БТК е операторът, който държи най-голям брой потребители „в една ръка”, но не са компанията, която е с най-голям дял на Интернет пазара. „На БТК е най-лесно да натрупа критичната маса, като насложи такава услуга в мрежата си, продължава своя анализ Въгларов. - Друг е въпросът доколко мрежата е подготвена за подобно начинание. Най-удачното за пускането на тази услуга е VDSL и АDSL2+, като втората технология е най-разпространена в мрежата на БТК в момента. На базата на това смятам, че те до известна степен са подготвени за пускане на SDTV в тяхната мрежа. IPTV платформата със сигурност би представлявала интерес за БТК, но смятам че в дългосрочна перспектива компанията ще реализира подобен проект сами”, коментира още Въгларов.
В момента Вестител БГ извършва тестове с поне 7 компании. „От началото на декември имаме втора компания с която официално работим освен Spectrum Net. Опитваме се да добавим и да разработим базовото съдържание, като например при VoD платформата за момента предлагаме и т.нар. „промо концерти.”
В момента компанията разработва и програма за партньори, наречена Tivia, чрез която се предлага информация за това как се продава телевизия и да се привлекат мрежови специалисти, които да им помогнат в преправянето на инфраструктурата.
С помощта на Tivia някои от партньорите може да направят така, че клиентите им да си виждат фактурите, да си гледат онлайн сметката за потреблението на телефон, Интернет. Всеки може да си направи допълнителни неща към базовата платформа, с които да улеснява собствените си клиенти.

Инфраструктура нужна за реализирането на IPTV платформата

Според специалисти повечето LAN мрежи у нас трябва да бъдат по някакъв начин променени и адаптирани за реализирането на IPTV платформата у нас. „На този етап FTTH на ITD Network и PON платформата на Spectrum Net са най-добрите инфраструктурни варианти, които се отличават у нас и са най-подходящи за реализирането на тази платформа, изтъква Александър Въгларов. - Това означава, че услугата не може да се пусне преди да бъдат завършени доста обстойни тестове. Но се изисква multicast, IGMP Snooping, като това налага сравнително дълбоки промени надолу по структурата на мрежата”. По думите му може да има случаи, в които в някои части от мрежата поддържа multicast, а долните нива на инфраструктурната схема те да се unicast. „При по-нататъшно развитие на тази услуга мрежата трябва да бъде преработена изцяло в посока multicast, а QoS системата трябва да се приложи абсолютно задължителен. Но за да се реализира този QoS някои доставчици раздробява структурата на различни VLAN-и за различните клиенти например”, споделя още Въгларов.
Технологията FTTH (fiber to the home) е свързана с организиране на пренос на Интернет, телефония, телевизия и видео до устройства на клиента посредством оптично влакно. По този начин потребителите получават възможност за използване на високоскоростна интернет среда, което може да гарантира дори 1 Gbps достъп до Интернет.
Друго основно преимущество на този тип технология е, че оптичните влакна се разполагат в кабелни канали в земята. По този начин абонатът е защитен от електрическите влияния на атмосферата върху качеството на услугите и опасността от изгаряне на вашия компютър от неконтролирано напрежение.
Високата скорост, която може да се предостави чрез FTTH, дава възможност да се включат няколко компютъра, телефона и телевизора към една точка в дома на потребителя.
Използването на услуги на оператори, предлагащи тази технология е признак за разбиране на бъдещето и правилна стъпка за посрещане на новата комуникационна ера.
Всеки оператор, използващ този модел за осигуряване на комфортна комуникационна среда за клиентите си, притежава и потенциала за развиване на допълнителни нови услуги от типа на видеонаблюдение, охрана на дома, развиване на интерактивни информационни услуги и естествено предлагане на модерни мултимедийни развлекателни услуги.
„Най-добри варианти за свързаност до крайния потребител, които да позволяват предоставяне на IPTV са разновидностите на технологията FTTх (Fiber to the Curb, Building, Home), осигуряващи оптичен достъп максимално близо до крайния абонат, споделя Петър Щинков, от отдел Research and Development в Spectrum Net. - Най-добрият вариант разбира се е FTTH, тъй като високоскоростния пренос до дома на потребителя гарантира параметрите и качеството на услугата.”
„Но преносната среда не е единствения фактор за качествена услуга – допълва Кирил Стоилов от Вестител БГ. – С увеличаване на броя крайни абонати, от значение е техническата възможност в мрежата да доставчика на услугата да се поддържат IP multicast (за рационализиране на IP-трафика в разпространението му до крайните устройства) и End2End QoS (контрол върху качеството на услугата за всеки клиент). Също в конкретен контекст за дадена мрежа влияние върху качеството могат да окажат и избраните кодиращи формати - MPEG2, MPEG4 и др.”
.
Отговори с цитат
  #5  
Стар 26-12-2009
Аватара на netman
netman netman не е на линия
Жичкаджия
 

Дата на присъединяване: Dec 2007
Местоположение: Бургаско
Мнения: 1,904
Благодари: 440
Получил благодарност:
292 пъти в 148 поста
Сваляния: 114
Ъплоуди: 1
По подразбиране

Цитирай:



Кирил Стоилов, продуктов мениджър във Вестител БГ

Крайни клиентски устройства за приемане на IPTV платформата (STB)

Според Кирил Стоилов съществуват 2 варианта за приемане и възпроизвеждане на сигнала при потребителя. Единият е чрез специализирано Set-Top-Box (STB) устройство, което приема и декодира, избрания телевизионен канал, и осъществява смяната на каналите. С него се ползват и всички функционалности на IPTV – портал, програмно съдържание, родителски контрол и др. Управлението върху STB се извършва чрез дистанционно. „Вторият вариант е чрез персонален компютър, за гледане през програма-клиент, но тогава управлението отдалеч (например смяна на канали, сила на звука и т.н.) е невъзможно, тъй като компютърната програма не се управлява чрез дистанционно”, коментира Петър Щинков от Spectrum Net.
По думите на Александър Въгларов средното число по брой потребителски STB устройства се движи между 1,3 и 1,7. Пазарът в България до момента показва, че тази цифра клони към 1,7.
„В световен мащаб има няколко водещи производителя на STB устройства, като в последно време се забелязва и намесата на китайските компании в този пазар, разказва Въгларов. - Едно от добрите предложения са продуктите на Motorola. Те са позиционирани в малко по-високия ценови клас и съотношението цена качество при тези модели е доста добро.” Друг сравнително популярен доставчик на STB устройства е Amino. Те предлагат малко по-голямо разнообразие в сравнение с Motorola относно функционалност и дизайн. „Добре е да се отбележи, че тези два производителя са едни от първите компании, които тръгнаха да разработват и произвеждат подобен тип устройства”, коментира изпълнителния директор на Вестител БГ.
Друга компания, която в последно време успешно се намесва в пазара на STB устройства е Zyxel. По думите на Въгларов производителя предлага интересни модели с приятен дизайн и достатъчно добра функционалност. Корейската компания Hansun. също има фокус към пазара на STB решения, но в момента те се предлага предимно в САЩ, като според специалисти този производител трудно може да бъде мотивирани да правят бизнес в България.
„Напоследък Cisco се опитват да влязат на този пазар, разказва още Александър Въгларов. - Този техен ход е свързан със закупуването на компанията Scientific Atlanta в края на февруари 2006 година, която е едни от основните доставчици за цифрова кабелна телевизия и в момента се е насочила активно към навлизането на IPTV STB пазара.”
При тези устройства се забелязва голямо разнообразие от към интерфейси, като някои производители са съгласни да модифицират тези компоненти в зависимост от желанията на доставчиците на IPTV платформата, като добавят хардуерни или софтуерни компоненти. Към STB решенията може да се довгради например 4-портов комутатор, чрез който да се улесни домашната инсталация, а някои продукти са снабдени SCART, HDMI интерфейси. Другата тенденция освен телевизионните портове е поддръжката на и четец на smart карти, USB и др. Тенденцията е това устройство е да се превръща в по-съвършен медиен център, като може да се даде възможност чрез STB устройството да се визуализират снимките от USB флаш памет, закачена към интерфейса. Има и други тенденции, като тази STB да поддържа интерфейси за връзка към компютър. „Базовите модели STB системи са на цена от 70 евро нагоре, коментира Въгларов. - Тези които са с добро качество и процесор са на цена и над 100 евро. В този диапазон се движат устройства с прилична базова функционалност. От там нататък има такива устройства с вградена PVR функция (индивидуален видеозапис)”.

Много повече от IP телевизия

Зрителите на IPTV могат да се радват на много допълнителни и интерактивни услуги чрез информационен портал, който се достъпва благодарение на функционалността на STB устройството. У нас достъпни към момента са няколко функции:
TV програмно съдържание
Достъп до телевизионните програми на отделните канали. Поддържат се функциите: списък с телевизионни канали, номер на канала, име на канала, начален час на текущото и следващо предаване от избраната ТВ програма, преглед на дневното/седмичното програмно съдържание на избраната програма, настройка за известяване за предстоящо събитие/предаване.
По този начин могат да се разглеждат следващите събития в програмата, както и допълнителна информация за избраното предаване/събитие, ако е налична. Зрителите имат възможността да задават напомняне за дадено събитие от програмното съдържание. По този начин ще бъдат уведомени непосредствено преди започването на събитието със съобщение на екрана. Също така преди започването на предаването ще бъдат автоматично прехвърлени към него.
Всеки зрител може да запамети посредством дистанционното потребителски
профили – собствен и на други членове на семейството. Профилите се
характеризират с индивидуални настройки: подредба на каналите, брой канали (ако има скрити канали може да се различава за различните профили), езикови настройки (меню, звук, субтитри), графични настройки на менюто (големината на шрифта)и др.
Видео по поръчка(Video on Demand, VOD)
Възможност за заявяване и гледане на видео материали за определен времеви период – към момента главно филми и музика – чрез преглед на каталог от налични заглавия и избор чрез дистанционното. Таксуването е автоматично и ползването на VOD се отразява съответно в месечната клиентска сметка.
Поддържа се „история” на направените потребителски избори по съответен профил, които абонатите могат да преглеждат.
Това е една от главните и уникални за IPTV услуги, която не е все още широко позната на зрителите, но чрез различни промоционални дейности се надяваме да я популяризираме в значителна степен.
„От 6 до 10 хиляди е критичната маса от потребители, която е нужна за да се пуснат допълнителни услуги като VoD, споделя Александър Въгларов. – Те основно могат да са свързани с качване на допълнително съдържание, било то филми или друго развлекателни програми и клипове и това е около 80 процента от целия процес на вграждане на самата система, другите 20% могат да бъдат информационни портали с новини, зодии и др.” Според Въгларов всичко това, което е било представяно в телетекст формата сега може да бъде предоставяно през уеб портал. VoD платформата позволява човек да може да си превърта съдържанието на филма напред – назад, но с DRM системата може този клип да стане непревъртяем и по този начин рекламодателя ще бъде сигурен, че неговото послание е стигнало до този, който е трябвало. Подобна комбинация с реклама от 30 секунди би била сравнително възприемчива за потребителя. Проблемът е, че повечето рекламодатели и доставчици на съдържание трудно узряват за подобен тип комбинации. Обаче според специалисти има някакви наченки на подобно начинание и в България, като за момента развитието на този компонент в страната ни изостава.
Функционалност “Родителски контрол”
Съдържание за зрители над 18 г. (видео по поръчка и определени канали) е защитено със съответен код за достъп (PIN).
Допълнителни Информационни услуги
Предоставят достъп до актуални новини, събития и различни информационни ресурси, получавани от Интернет източници в реално време. Към момента у нас се предоставят различни категории интерактивни информационни услуги: новини, култура, хороскоп, за децата, полезно и др.

Регламентиране на авторските права за платеното съдържание

„За да регламенитраме авторските права имаме сключени изрядни договори с компаниите, предоставящи телевизионно и видео съдържание“, разкрива Кирил Стоилов, продуктов мениджър във Вестител БГ.
„Технологично ни съдържанието е защитено, чрез решение, предоставено от Latens, водеща компания в сектора на CAS/DRM (Conditional Access System/Digital Rights Management) решения за IPTV сигурност, и одобрено от всички значими доставчици на съдържание”, изтъква Александър Въгларов. Платформата, която съчетава хардуер и софтуер, се грижи за коректното "разпознаване" (authentification) на крайните абонати и криптиране на пренасяното съдържание до техните STB устройства, където вече данните се превръщат в звук и картина, като същевременно e възпрепятствано неправомерното копиране.
„Чрез предоставената от нас платформа не се позволява копиране на цифровото съдържание, което не се възприема много добре от доставчиците, но за някои канали без ауторизирана криптираща система не може да се случи нищо, продължава Въгларов. - За да се регламентират коректно авторските права е нужно да има индивидуални договори с различните и канали. Случва се някои от тях да представляват една телевизия, а други цял пакет от телевизии. По отношение на филмово съдържание там преговорите вървят с представители на съответните студия, а те в България са твърде малко”, допълва изпълнителния директор на Вестител БГ.
Някои европейски практики показват, че за да се гарантира защитата на съдържанието, което се предоставя от дадено студио може да се стигне до момент, в който се предприемат особено сериозни мерки. Доставчик на IPTV платформа в Норвегия например, разполага с защитено помещение, което се наблюдава 24 часа директно чрез камера от студиото и има много строг регламент за унищожаване на оригинала на съдържанието, което се предоставя от студиото.
„При нас във Вестител всичко, което се съхранява в цифров формат при вкарването в платформата се криптира със съответната система и то по никакъв начин не е налично в оригинален вид. Декриптирането става в реално време в самото STB устройство”, разказва още Въгларов.

„IPTV еко система”

Една IPTV платформа може да съдържа 4 и повече доставчика.
Headеnd компонента в тази схема представлява главната станция, която предлага съдържанието на доставчиците. Вторият елемент от „IPTV еко системата” е доставчика на т.нар. система с условен достъп CAS (conditional access system) или платформа за управление на цифровите права - DRM (digital rights management). От него много зависи кой какво съдържание ще си набави. Някои от водещите производители в този сегмент са Secure Media, Widevine и др. От решението на подобна компания се определя до известна степен избора на STB устройство и middleware програмно обезпечение. Производителите на на това обезпечение са третия елемент в тази система. Чрез техните решения се прави навигацията, която управлява цялото съдържание и поема на функциите по автентификация. Четвъртият компонент в екосистемата на IPTV е доставчикът на VoD платформата, интегрирана с middleware. Като пети елемент в схемата може да се посочи производителят на крайното STB устройство.
За всяко приложение, което допълнително се въвежда към IPTV платформата, има и сървър за приложение. Той може да бъде като добавка към предходните компоненти. Подобно приложение може да е например java базирана игрова система по заявка GoD (gaming on demand).

Заключение

Интернет доведе до сериозни трансформации в телеком индустрията, а новите играчи като Skype принудиха телеком операторите да подядат традиционния си източник на големи приходи - фиксираните телефонни услуги, заменяйки ги с VOIP услуги. По същия начин сега стартиращи компании може да подкопаят току-що създадените и развиващи се IPTV услуги на телекомите, показва нов доклад на анализаторската компания Heavy Reading. Днес интернет видеото предлага основно нискокачествено, генерирано от потребителите съдържание през сайтове като YouTube, които независимо от малкия размер на видеопрозореца и доста неясните изображения, успяват да привличат милиони редовни зрители. Все пак след като широколентовият интернет достъп става все по-разпространен, стартиращи играчи като Joost и Babelgum се готвят да пуснат професионални видео услуги, плащани от рекламодателите или от потребителя, а това е директна конкуренция на IPTV операторите, както и на традиционните платформи за разпространение на видеосъдържание като кабелни и сателитни технологии, коментират от Heavy Reading.
Доставчиците на т.нар. "over the top" (OTT) видеоуслуги могат да се възползват от предимствата на интерактивността и възможностите за профилиране на зрителите, предоставяни от IP мрежите, без да се налага да правят големите инвестиции, свързани с пускането на ТВ услуги от операторите. Похарчили огромни суми за изграждане и пускане на своите собствени IPTV услуги, телеком операторите с право се опасяват, че OTT доставчиците ще „заграбят" цялата добавена стойност, която обещава видеото през IP , изтласквайки оператора на широколентовата мрежа в ролята на обикновен доставчик на мрежов.
„Тенденциите в Европа са, че IPTV платформата се предлага предимно от традиционните оператори, споделя Александър Въгларов. - Компаниите у нас, които искат да предлагат IPTV трябва да намалят сегментите, броя на каскадно свързаните комутатори, да предоставят повече оптични свързаности и да подобрят оборудването, с което разполагат. Хубавото е, че това може да се направи на островен принцип, т.е. не нужно оператора да променя изцяло инфраструктурата си, а да покрие само част от нея с цел осигуряване на максимално добра платформа за IPTV. Ако не се говори за традиционни оператори, които могат да реализират подобна платформа, то повече по-малки телекоми нямат възможността да реализират подобно нещо”, анализира в допълнение изпълнителния директор на Вестител БГ.
„Кабелната телевизия във вида, в който съществува в момента ще изчезне или ще намалее значително, сподели на пресконференция преди 2 месеца Невен Дилков, управител на Нетера. - IPTV ще бъде най-перспективния метод за разпространение на медийно съдържание в бъдеще. До една година повечето хора в България ще могат да гледат IPTV навсякъде и тази платформа ще бъде най-добрия начин за достъп до медии. Причината е, че IPTV технологията предоставя много повече възможности и приложения в сравнение със съвременната кабелна телевизия", допълни тогава управителят на Нетера.
(16.12.2008)
.
Отговори с цитат
  #6  
Стар 26-12-2009
Аватара на netman
netman netman не е на линия
Жичкаджия
 

Дата на присъединяване: Dec 2007
Местоположение: Бургаско
Мнения: 1,904
Благодари: 440
Получил благодарност:
292 пъти в 148 поста
Сваляния: 114
Ъплоуди: 1
По подразбиране

Цитирай:
Computerworld - бр. 14, 2008 / Телекомуникации

Цифрова или IP телевизия? Комбинацията е възможен печеливш отговор



Страница 1 от 6

Владимир Владков
Дълго време се считаше, че цифровите телевизионни канали ще бъдат използвани, за да се предава в тях Интернет. Бързото развитие на широколентовия достъп до Интернет обаче позволи в Интернет да се пренасят телевизионни програми. Това заяви проф. Кирил Конов на Петата национална телеком конференция на ICT Media. „В страни, в които широколентовият достъп до Интернет превишава 50%, е започнало предаването на ТВ програми в Интернет“, допълни той. Според проф. Конов броят на абонатите на IPTV в света през 2005 г. е бил 1 милион, то през 2008 г. той ще надмине 16 милиона. „Някои източници считат, че броят на абонатите през т.г. ще достигне 100 млн.“, допълни специалистът. Сред основните предимства на тази услуга е интерактивността. От друга страна, IP телевизията ще стане конкурентоспособна едва тогава, когато може да доставя голямо количество интересни ТВ програми и видеоуслуги на приемливи за населението цени, е мнението на проф. Конов. „Интерактивността ще измени самата система на ТВ разпръскване. Ще се появят интерактивни ТВ програми. Повечето експерти считат, че телевизионният зрител няма да се превърне на копие на Интернет потребителя, или поне не в близко бъдеще, твърди проф. Кирил Конов. - Зрителите ще се разделят на два вида- наблюдатели и ползватели. Интерактивните програми обаче ще трябва да са атрактивни и за наблюдателите.“ Той сравни Интернет телевизията със сухо мляко на прах и ядене на хот дог. „И при трите имаме масовост на продукта, много голяма производителност, но качеството е под средното. Театърът например предлага много високо качество, но производителността е ниска, а постановките са единични и уникални“, каза още професорът. В хранителен аспект пиесите на живо биха могли да бъдат сравнени с прясно издоено мляко и пържоли от прясно месо (Бел. ред. Примерът е удачен само за читатели невегетарианци).

По отношение на технологиите за разпръскване на това съдържание се налагат 3 метода – чрез сателити, наземно и през кабелната мрежа, като по данни на КРС у нас приемането на ТВ програми е най-разпространено през кабелните мрежи (60%), следвани от наземните (под 30%) и спътниковите мрежи – 12 %.
Комбинирането
За да предоставяме всички възможни услуги вече не е достатъчна една платформа, а комбинация от различни технологии, заяви на свой ред Карим Тага, управляващ директор на Arthur D. Little. В Централна и Източна Европа се провежда истинско състезание между платформите за цифрова телевизия, която бързо набира скорост в отделните страни. „В момента има 6 възможности за разпръскване на ТВ съдържание и много повече опции за цифрова интерактивна телевизия, използващи хибридни решения за обратния канал“, каза Тага. Сред технологиите за излъчване на ТВ сигнал са DVB-S (сателитна), DVB-T (наземна цифрова), CVB-C (кабелна инфраструктура), IP телевизия, използваща изградени оптични мрежи до дома (FTTH) или медни инсталации (DSL), както и комбинация от наземна и DSL. Много е важно да бъдат разбрани добре движещите сили и конкуренцията на ТВ пазара, както и стратегиите и мерките на различните играчи по отношение на доставката на съдържание, обясни Карим Тага. Само от страна на операторите в този сегмент се сблъскват традиционни телекоми като Vodafone, Telefonica, Deutsche Telekom и France Telecom, алтернативни оператори. Освен тях свои интереси имат собствениците на съдържание (MTV, BBC, HBO), които се насочват и към нови канали като виртуални оператори (MVNO), дистрибуторите на такова съдържание (Premiere, Sky), залагащи на времево отместване и персонален видеозапис, онлайн портали (Yahoo, Google, Skype), стремящи се да „избягат“ от PC обвързаността си и пускащи комбинирани мобилни/фиксирани услуги, както и производителите на крайни устройства, които също предлагат пакети от плейъри и ТВ съдържание.

„Това означава, че за успеха на една такава услуга играчите не трябва да се „вторачват“ в дадена технология или стандарт, а да разполагат с работеща инфраструктура, мрежови елементи и разнообразни крайни устройства от различни доставчици, включително мобилни апарати, карти за данни и цифрови модеми (set-top кутии)“, обяснява специалистът.„Много успешен например бе стартът на IP телевизията на чешкия оператор O2 (част от групата на Telefonica)“, каза Тага. Там няколко месеца след пускането на услугата е регистрирано проникване сред абонатите на компанията на ниво над 15%, докато популярността на подобни ТВ предложения в Германия и Франция е била доста по-ниска (съответно 3% и 5% проникване на IPTV сред абонатите). Словашкият телеком, част от групата на Deutsche Telekom, е пуснала първата в света IP ТВ услуга през националната си DSL мрежа, а българската Макс Телеком е стартирала аналогична услуга върху WiMAX мрежа. Успешни IPTV инициативи има също в Румъния (RomTelecom), Хърватско (Hrvatski Telekom, част от DT), Русия (Sistema Mass Media) и др.
Освен това мобилният оператор O2 е използвала комбинация от две технологии, за да си осигури бързо и ефективно национално широколентово безжично покритие. За големите градове (около 20% от територията) са инсталирани HSPA базови станции, а за територията на цяла Чехия са използвани CDMA на 450 MHz, като компанията е предоставила на своите абонати двуобхватни PCMCIA карти, така че да ползват мобилен ШЛ достъп навсякъде.
В Румъния също се отбелязва сериозен ръст на потребителите, които ползват мобилни ШЛ услуги - 38% за 1 година. Същевременно в северната ни съседка има 5 оператора, които са стартирали цифрова ТВ. „Първата DTH услуга (DigiTV) е пусната през декември 2004 г. от RCS-RDS, каза Карим Тага. - Само 2 г. по-късно вече има 5 конкуриращи се фирми, което води до сериозно намаляване на цените.

Освен DigiTV, която държи около 57,5% от пазара и срещу 8,5 евро на месец предоставя 67 канала на над 510 хил. абонати, румънските потребители могат да ползват Focus SAT на UPC (44 канала за 15 евро), Max TV, собственост на Digital Cable Systems, която предлага 55 канала срещу 15,5 евро, Boom TV, осигуряваща 56 канала срещу 19 евро (неслучайно пазарният й дял е едва 1,1%, или около 10 хил. клиенти). Интерес представлява услугата Dolce TV на традиционния фиксиран телеком Romtelecom, която стартира тази дейност през ноември 2006 г. (най-късно от всички). „Благодарение на агресивните си оферти – 1,95 евро на месец за 45 канала (9,35 евро за пакет с HBO), операторът успя да увеличи броя на абонатите си от 30 хил. през декември 2006 г. на 250 хил. за второ тримесечие на 2007 г. (28,2% пазарен дял), а в края на годината бе привлякъл над 400 000 клиенти. Благодарение на тази услуга Romtelecom стана най-бързо развиващият се традиционен оператор в Европа“, каза Карим Тага. Според него Romtelecom е инвестирала в DTH услугите си около ?15 млн., а през 2007 г. са започнали тестове за предаване на IPTV, чийто търговски старт ще се състои през тази година. „Независимо от страхотното развитие на румънския DTH пазар, чийто годишен ръст се изчислява на 1233% от декември 2006 до декември 2007 г., Romtelecom е успяла да увеличи абонатната си база 10 пъти“, отбелязва Карим Тага.Според специалиста изводите от успешните внедрявания в региона са осигуряване на достъп до услугите навсякъде, където потребителите имат нужда от тях, както и поддръжка и използване на вече изградените системи (опорна мрежа, backhaul линии, взаимно свързване с други мрежи и т.н.). Атрактивното и иновативно ценообразуване също е важен фактор за успеха или провала на начинанието. Мобилните ШЛ услуги се конкурират директно с фиксираните.

Затова тарифните планове трябва да покриват нуждите на разнообразни потребителски сегменти, като се варира по отношение на скорост, капацитет и използван обем, обяснява Тага. „Не на последно място значение има създаването и поддържането на силна марката на продукта или услугата“, добавя той. Мобилният австрийски оператор H3G Austria например е пуснал на пазара иновативен пакет, комбинирайки в едно приложение игрова конзола (PlayStation 3) и договор за мобилен ШЛ достъп. „Ако подпишете 2-годишен договор за услугата H3G Data fair (15GB за 24? на месец + безплатна ТВ) и си купите WLAN маршрутизатор за 49?, получавате Playstation3 за 149 евро вместо на стандартната цена от 399 евро. Освен това H3G е привлякла младото поколение, предлагайки на купувачите под 27 г. 20% отстъпка от цената на конзолата“, заяви Тага. Цифровата ТВ у нас
Ясно е, че наземната цифрова ТВ услуга може да стартира в България едва през 2009 г., и то само в 7 големи града, и то на „островен“ принцип, а за пълно покритие на територията трябва да почакаме до 2012 г. Това поне показват разчетите на правителството (вж. Computerworld, бр.13/2008 г.). Тези DVB-T мрежи ще бъдат реализирани от нови играчи, които ще наддават за лицензи в средата на тази година. Дали обаче съществуващите играчи на пазара няма да ги изпреварят?
Според Александър Въгларов, изпълнителен директор на Вестител БГ, телеком оператор, собственост на Овъргаз, сегашните LAN мрежи са подходящи за предаване на IP базирана цифрова телевизия (IPTV), но едва след сериозно преструктуриране. „Много LAN оператори (и не само те) често представят пред своите клиенти Интернет телевизията като IP телевизия. Въпреки че и двете услуги ползват IP протокол, приликите свършват с него“, заяви Въгларов. IP телевизията предполага наличие на управляема широколентова мрежа с поддръжка качеството на услугите от край до край, контрол на съдържанието, включително уредени авторски права за излъчваното съдържание, както и наличието на телевизор.

Интернет телевизията, или WebTV ползва за пренос глобалната И'нет мрежа, предлага произволно съдържание и иска наличие само на персонален компютър.ТВ пазарът у нас е силно консолидиран, като проникването на кабелни TV услуги е над 70%. Вече има и 3 Play предложения от такива оператори. В същото време месечният приход от абонат е доста нисък – до 20 лв без ДДС. „Потребителите са силно чувствителни към цената на услугата, а потребителят често не различава Интернет ТВ и IPTV, коментира шефът на Вестител БГ. - А пазарът на IPTV у нас едва сега прохожда, но въпреки това вече е натрупана критична маса от над 10 000 потребители.“ Според него обаче ключът за бързо навлизане на тази услуга у нас е специализацията на операторите и тяхното коопериране. Затова от Вестител са се насочили към вариант IPTV Hosting, чиято цел е по-висока ефективност на IPTV услугата. Това се постига чрез централизирано договаряне на авторските права, обединяване на поръчките за цифрови модеми (STB) и други масови компоненти, централизирано предоставяне на услугите, централизиран билинг, споделени разходи за поддръжка и развитие на нови услуги и всичко това става бързо и качествено, с уредени авторски права и защита за съдържанието.

(11 април 2008)
.
Отговори с цитат
  #7  
Стар 26-12-2009
Аватара на netman
netman netman не е на линия
Жичкаджия
 

Дата на присъединяване: Dec 2007
Местоположение: Бургаско
Мнения: 1,904
Благодари: 440
Получил благодарност:
292 пъти в 148 поста
Сваляния: 114
Ъплоуди: 1
По подразбиране

Цитирай:
"Ол-инклузив" телевизия през 2010 г.

23.11.2009 11:53 Възможно е някои оператори да се осмелят да предложат дори прескачане на досадните реклами между филмите и предаванията


размер на шрифта:




От дивана с дистанционното пишем есемеси на телевизионния екран, сърфираме в интернет, правим спортни залагания в реално време, упражняваме родителски контрол.

Възможно е някои оператори да се осмелят да предложат дори прескачане на досадните реклами между филмите и предаванията.

2010 г. ще промени напълно функцията на телевизията, която вече няма да е само за гледане, пише в. "24 часа".

Всичко това ще стане възможно с интерактивната цифрова телевизия, която засега влиза чрез частните оператори, а след няколко години ще е във всеки телевизор.

Тя ще умори кабеларките, ще намали ролята на пийпълметрията и ще промени до неузнаваемост големите телевизии, пише изданието.

Когато се налага да прекъсне интересно предаване или мач, зрителят просто ще натиска бутона за пауза на дистанционното, след което ще продължава от същото място. По време на гледането той ще може да поръчва храна през телевизора или да залага. Звънне ли телефонът, на тв екрана ще се изписва кой го търси. още по темата

Цифровизацията ще е частично факт до края на 2009 г.

1 | 2009

Триизмерната телевизия идва

0 | 5587

И кабелната телевизия поскъпва

0 | 3864




По този начин много от нещата, които сме свикнали да вършим на компютър, телефон или други места, ще стават на едно място - през интерактивната цифрова телевизия.

В началото на ноември цифровият оператор "Вестител" пусна портала "Тивия", който предлага телевизия "не само за гледане".

Новостите засега се въвеждат на малки стъпки

Например още с включването на телевизора на екрана излизат най-интересните програми по определен канал. Чрез дистанционното се отваря справочник, който показва програмата на всички канали по часове и дни.

При избор на предаване излиза подробна информация за него. Трето прозорче на екрана позволява програмата да бъде запазена и в уречения час телевизорът сам да я пусне.

Операторът предлага също видео по поръчка, като търсеният филм и излъчването му се избират през телевизора. Услугата е платена, като филмът е на цената във видеотеката.

За момента "Тивия" разполага с 500 заглавия с уредени авторски права, но колекцията ще се обогатява непрекъснато.

Разбира се, "Тивия" не е абсолютна новост за пазара. Още преди 4-5 години цифровият оператор "Ай Ти Ви Партнър" предложи подобни услуги на клиентите си.

Последва го конкурентът му "Булсатком", а скоро след това по подобен начин изглеждаха порталите на цифровите телевизии, предлагани от кабелните оператори "Евроком" и "Кейбълтел", които преди месец се сляха.

Всички цифрови оператори обещават "чудеса" от догодина

есемеси до екрана на зрителя, игри по поръчка, персонално записващо устройство, сърфиране в интернет, чата, електронната поща и телефона.

"Тивия" предвижда и детски портал, който в началото ще е предназначен за най-малките - от четири до девет години. В него ще са събрани около 20 детски филма, канали и забавни игри.

Всички цифрови оператори предлагат и възможност за родителски контрол върху програмите за възрастни чрез въвеждането на личен код.Според Димитър Радев, маркетинг директор на "Евроком" и "Кейбълтел", прескачането на рекламните блокове ще бъде възможно с услугата "Персонален видео рекордер", която се предлага с помощта на специален цифров приемник.

Кабелният оператор засега предлага продукта "Премиум дигитал" - пет 24-часови филмови канала с най-добрата продукция на големите холивудски и независими студия по системата PPV (пей пер вю) или платени филмови канали, които се активират за избран период от време чрез дистанционното на приемника.

В бъдеще се предвиждат безплатни услуги за клиентите като прогноза за времето, финансова информация, справки, обяви, както и нови платени продукти за забавление - игри, залози, телешопинг, дори банкови и други разплащателни услуги. Предстои това да се случи поетапно през 2010 г.

Задава се краят на кабеларките

Кабелната телевизия с аналогов сигнал неминуемо ще изчезне между 2012 и 2014 г., когато българският ефир трябва да се цифровизира изцяло.

Една от важните причини е, че кабелните оператори минават масово на цифрови пакети, като по този начин кражбите на телевизия се очаква да намалеят до минимум. В момента операторите изобщо не са наясно колко е истинският брой на абонатите им.

Цифровата телевизия, която се предлага от кабелните оператори, също минава през кабел, но оптичен, а не коаксиален. За да излезе тв сигналът на екрана, клиентът трябва да има сет топ бокс - устройството, което го разчита. Всяко устройство струва пари (някои подаряват) и се предоставя от оператора, но затова пък гарантира качество на картината.

Телевизиите също са наясно, че за да са конкурентни, трябва да предлагат друго качество. За да изглежда добре, "Тв Арт", която е за култура и изкуство, поиска да бъде разпространявана от кабелните оператори само в цифровите им пакети от 1 декември.

Масовата цифровизация вещае края на досегашната пийпълметрия - с черни кутии, които отчитат зрителския интерес само ако клиентът се регистрира, т.е. разчита на съвестта.

Сигналът - не от сателит, а по оптика

Голямата конкуренция на кабелните оператори са фирмите, които продават пакети с телевизии в интернет. Те предлагат същите програми, но използват интернет като среда, в която създават трасета за доставка на тв сигнала.

Разпространението е чрез т.нар. IP адрес - кодиран сигнал, който се провежда по оптика и стига до станцията на оператора. Програмите идват до домакинството в цифров вид и се разкодират чрез сет топ бокс.
.
Отговори с цитат
Следните потребители БЛАГОДАРЯТ на netman за този полезен пост :
ТИНТИН (26-12-2009)
  #8  
Стар 15-04-2010
Аладин Аладин не е на линия
форумно сукалче
 

Дата на присъединяване: Oct 2008
Мнения: 20
Благодари: 0
Получил благодарност:
4 пъти в 3 поста
Сваляния: 0
Ъплоуди: 0
По подразбиране BG IP Triple Play

Цитирай:
Първоначално написано от netman Вижте мненията
.
Моят Интернeт доставчик Multispeed, покриващ голяма част от София-Център, през последните месеци започна да предлага услугата "Tripe play" под името "QUARTO пакет услуги". Доколкото знам, това е съвместно системно решение на Mtel и НЕТЕРА. Преди месец реших и аз да се възползва от този пакет услуги. И така, имам достъп до 100 цифрови телевизионни канала и до ползване на видео по заявка (Video on Demand) от Видеотека с четири вида филми - български, чуждестранни, Холивудски, детски. Управлението на устройството Set-Top-Box чрез дистанционното е потребителски интуитивно и лесно за ползване. Качеството на изображинето е прилично.
Отговори с цитат
Следните потребители БЛАГОДАРЯТ на Аладин за този полезен пост :
Ники (15-04-2010)
  #9  
Стар 07-05-2010
Аватара на netman
netman netman не е на линия
Жичкаджия
 

Дата на присъединяване: Dec 2007
Местоположение: Бургаско
Мнения: 1,904
Благодари: 440
Получил благодарност:
292 пъти в 148 поста
Сваляния: 114
Ъплоуди: 1
По подразбиране

Дам, добре са се справили с услугата Нетера и Мтел, само две забележки, менюто с EPG-то е забито в ******* и са се уляли с битрейта на БТВ - на моменти скача до 10 -13 Мб/с при средни 8 , за СД тва е прекалено, те ХД-тата им не вървят на толкова ... а и защо по дяволите на MPEG-2 ... колко мъки щяха да спестят на партньорите си ако бяха на MPEG-4 всичко, приемниците имат тяга ...
Отговори с цитат
Отговори

Съобщения от SatShop.BG
 

Тагове
iptv, му, нас, почвата


Активни потребители разглеждащи тази тема в момента: 34 (0 членове и 34 гости)
 
Контрол над темата Търси в тази тема
Търси в тази тема:

Разширено търсене
Начин на разглеждане

Подобни теми
Тема Започнал темата Форум Отговори Последно мнение
За технологията и почвата й у нас netman МОБИЛНА телевизия [DVB-H] 8 16-12-2013 21:38
Технологията IPTV netman IPTV (Internet Protocol Television) 34 21-09-2011 20:06
Относно IPTV tarabas_ IPTV (Internet Protocol Television) 3 10-06-2010 14:41
Книги за IPTV Джак IPTV (Internet Protocol Television) 5 26-12-2009 13:35
More IPTV for Croatia сат-инфо Новини 0 17-04-2009 08:50


Всички времена са във формат GMT +2. Часът е 00:21.


DTV-BG Powered by vBulletin Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.